به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از روابط عمومی سازمان راهداری وحملونقل جادهای؛ رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری این سازمان گفت: در پی بهره برداری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از نسل چهارم سامانه مدیریت روسازی راهها و بررسی رفتار عملکردی روسازی راههای کشور و توسعه مدلهای بومی و بکارگیری مدلهای پیشرفته اضمحلال در برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت، برنامه ملی پایش مستمر مقاطع منتخب راهها از ابتدای مهر ماه سال جاری آغاز و مرحله اول برداشت اطلاعات و دادهها با موفقیت انجام شد.
ذاکری بیان این مطلب که پیشبینی وضعیت روسازی راه برای یک دوره زمانی، نقش کلیدی در هسته تحلیلی سامانه مدیریت روسازی و برنامهریزی مبتنی بر عملکرد دارد، افزود: یکی از برنامههای مهم پیش روی این سازمان برای اولویتبندی هوشمند و هدفمند عملیاتهای تعمیر و نگهداری، توسعه مدلهای پیشبینی مبتنی بر فرآیند اضمحلال است که اجزای اصلی سامانه مدیریت نگهداری روسازی است و دستاوردی بین المللی بشمار می رود.
وی افزود: امروز سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بعنوان پیشران در این حوزه ایفای نقش میکند و با راهبری معاونت راهداری، همکاری دفتر نگهداری راه و ابنیه فنی، مرکز مدیریت راهها، ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو و بهره گیری از ظرفیت و توان داخلی کشور، منطبق بر استانداردهای علمی بین المللی اولین پروژه ملی پایش بلندمدت مقاطع منتخب روسازی راه طراحی و فاز اول آن پیادهسازی شده است.
ذاکری اظهار کرد: از ملزومات مهم در خصوص توسعه مدلها، دسترسی به پایگاه داده، پایش بلندمدت روسازی همراه با متغیرهایی مانند شرایط روسازی (وضعیت موجود)، عامل زمان (سن یا دفعات بارگذاری)، شرایط محیطی (آب و هوا) و عوامل درونی (وضعیت سازهای روسازی) است.
وی با تأکید بر لزوم بکارگیری تجهیزات پیشرفته پایش و استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی اظهار داشت: در راستای افزایش دقت و صحت داده ها، ارزیابی و برداشت وضعیت روسازی در مقاطع کنترلی با استفاده از دستگاه اسکنر سطح جاده (LCMS) آزمایشگاه فنی مکانیک خاک صورت گرفته است که با استفاده از الگوریتم های پردازش تصویر قابلیت استخراج انواع خرابیها را بصورت خودکار دارد.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری افزود: برای در نظر گرفتن عوامل تاثیرگذار در مدل پیشبینی، ۵۰ مقطع هرکدام به طول ۵۰۰ متر در سطح کشور با درنظر گرفتن پارامترهای سازهای، خرابی، ترافیک و آب و هوایی و شرایط پوشش ترددشمار، توزین در حال حرکت (WIM) و دوربین نظارتی انتخاب شده اند که با هماهنگی و همکاری ادارات راهداری و حمل و نقل جادهای استانها برنامه عملیاتی برداشت داده از اوایل مهرماه آغاز شده و فاز اول با موفقیت به اتمام رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که مقاطع منتخب حداقل بهمدت سه سال و در فواصل ۶ ماهه مورد ارزشیابی قرار خواهند گرفت، افزود: این پروژه برای نخستین بار است که در کشور به مرحله اجرا رسیده است و نتایج آن تاثیرات قابل توجهی در هوشمندسازی مدیریت، بهینه سازی منابع و در نهایت ارتقاء بهره وری در نگهداری در سطح شبکه دارد.